Vad är SEO och hur fungerar det?

seo rank
Du har säkert sett ordet SEO användas flertal gånger, vare sig det är genom en konsult som erbjudit tjänster eller till och med som reklam i kommunaltrafiken. Vill du nu veta vad det betyder? Vi skapade denna enkla SEO guiden för er.
En av de flesta frågorna många mindre företagare som har tänkt på att börja marknadsföra sin verksamhet kommer med är hur marknadsföring görs korrekt i en modern tid. SEO och internet marknadsföring är de begrepp som då kommer upp och kan verka skrämmande, speciellt med SEO. Lyckligtvis behöver detta inte vara fallet. Även om ni inte har en intern person som sitter med SEO finns det flera sätt som ni kan på egen hand påbörja att göra positiva förändringar som hjälper er företags hemsida att sökmotors optimiseras. Nu när ni är här kan vi börja att djupdyka i SEO och dessa fördelar.

Vad är SEO och hur fungerar det?

SEO står för ”Search Engine optimization”, vilket på svenska kan översättas till sökmotors optimering. En sökmotor kommer i många former och dom är inte alla lika, dock är fallet att vissa sökmotorer är mer populära än andra. Den mesta kända av dessa är Google, denna sökmotor tar oftast mest fokus vid SEO, men delar likheter med andra sökmotorer som Bing. SEO som process används av främst företag men även sociala-personligheter (influencers) för att hjälpa driva organisk och obetald trafik till en hemsida. Företag som investerat tid på SEO gör detta i hopp om att hamna högst upp på sökresultaten när någon söker på en tjänst som exempel; ”it-hjälp”. Även om sökmotors optimering kan bli komplext med alla de olika faktorer som påverkar en hemsidas rank så är processen i sin helhet inte så svår att förstå och det kan vara väl värt att lära sig.
Vad är SEO för Sökmotorer som Google?
Sökmotorer som Google har som mål att erbjuda den bästa tjänsten till sina användare. Detta betyder att när dom visar sökresultat vill dom visa hemsidor med hög kvalité men även en stark relevans. För att sökmotorer ska göra detta gör den en sån kallad ”crawl” vilket i vanliga terminologi skulle kunna benämnas som ”en skann”. Skannen har som som syfte att ta reda mer på om vad hemsidor faktiskt handlar om, utöver titlarna och det grundläggande som syns på sökresultat sidan. Den skannar alltså allt innehåll, vilket inkluderar text, länkar och även designen av hemsidan och hur enkel den är att navigera. Låt oss följa med ett exempel för att konkretisera konceptet. Du driver ett företag inom konstruktions branschen, mer specifikt golvläggning i Nacka-Värmdö. För att få er hemsida, och i följd ert utbud måste ni använda er av SEO för att inte bli ner placerade längst ner på Google sökresultat, när en kund söker ”golvläggning i Nacka Värmdö”. Annars finns stor chans att potentiella kunder går till konkurrenter som ligger högre upp, på samma sätt som ni gör när ni letar tjänster som privatperson.

Faktorer som påverkar marknadsföring

Nu när du fått svar på ”Vad är SEO” och hur det fungerar kan vi titta på de faktorer som påverkar rankning av SEO. Stora sökmotors jättar som Google vill inte ge ut algoritmerna som bedömer rankning. Dock har vi ganska bra koll på hur vissa faktorer påverkar just sökmotors resultat rankning (SERP). Dessa faktorer inkluderar på hemsidan, vad industrin benämner ”on-page”, men även externa faktorer som man kallar ”off-page”. Dessa faktorer måste man planera kring för att tillfredställa algoritmerna som styr sökmotorerna.
vad är SEO faktorer
Innehållsmarknadsföring

Innehåll är både för att främja sökmotorerna som skannar hemsidor men även för att skapa koppling med besökare.

Desto mer relevant innehålls artiklar du har på din hemsida desto större chans har du att Google rankar din sida högre på resultat. Givetvis innebär även bra innehåll att besökare stannar längre och har större engagemeng på hemsidan. Vilket leder till större chans att konvertera till faktisk försäljning.

Vad utgör då ett bra och relevant innehåll? Här nere följer en lista vad som skulle kunna anses som ett bra innehåll.

  • Blog inlägg och artiklar
  • Social media innehåll
  • E-böcker och uppsatser
  • Guider & gör-själv guider
  • Videoklipp & ljudklipp
  • Infografik & annat visuellt innehåll

En annan viktig sak att uppmärksamma vad gäller innehåll är nyckelord och specifika fraser. Det finn vissa av dessa som har högre releveans än andra. Du bedömer om dessa är av värde genom att tänka logiskt. Ta  återigen exemplet med markläggning som verksamhet. Sätt dig nu i kundens plats, vilket är ordet eller frasen som kommer skrivas i Google för att söka den tjänsten? ”Markläggning” eller ”marknläggning i stockholm”. Det kan även vara så att kunder använder ord som är synonymer eller som dom tror är synonymer, exempelvis ”markentreprenad”. Om du sen skapar innehåll som berör och omfattar dessa sökord ökar man chansen för att Google uppfattar detta som relevant och kvalitativt.

Utöver detta påverkar även ”färskheten” av en innehållet det värde som den utgör enligt sökmotorer. Detta gäller även ranken som sätts på hela sida och inte bara enskilt innehåll. Detta behöver dock inte innebära att man måste lägga upp en helt ny guide eller artikel, men istället att man lägger upp nyare statistik eller information.

Detta tar, som ni säkert vid det här laget förstått, mycket tid men i längden bidrar detta till gratis marknadsföring, snabbare konvertering från potentiell kund till köpande kund. Följaktligen kan det även leda till att man får en kundbas som är mer lojal. Helt klart ett val för den som planerar en långsiktigt närvaro i sin industri.

Vad är SEO – On-Page

”On-page SEO” är det element på din hemsida som du har kontroll över, men olikt innehåll är dessa element byggstenarna i koden (HTML) som bygger upp din hemsida. Dessa element är funktionella men oftast inget som man tänker på en vanlig basis. Ta en titt på listan här nere.

  • Titlar – Titlar på varje sida berättar vad sidan handlar om i kort. Dessa borde oftast innehålla ditt företagsnamn men även de nyckelord som vi pratat om tidigare.
  • Meta beskrivining – Meta beskrivning på dina sidor förklarar både för sökmotorer och människor för att bättre förstå vad en sida handlar om, utöver det som titeln förklarar. Denna bör även innehålla nyckelord som titeln och förstärka samma budskap.
  • Underrubriker – Det är viktigt att strukturera sina texter. Förutom att läsare som kommer in på din hemsida får enklare att läsa, så får återigen sökmotorer enklare att skanna sidan.
  • Interna-linkar – Länkar hjälper även sökmotorer att förstå kopplingar mellan olika delar av sida. Korrelansen mellan en guide om till exempel om hur man bör träna i hemmet följt med en köp sida för träningstillskott värderas. Dessutom hjälper även detta kunden att lättare navigera.
  •  Bild namn och alt-taggar – Om ni använder bilder på era sidor (ni borde), så borde ni lägga till nyceklorden på bilderna, detta förstärker även hemsidan relevansen, och bilderna kan dyka upp under bild resultaten.

Sammanfattningsvist är det viktigt att bemärka är att samma nyckelord bör användas. Dock inte många olika, sökmotorer reagerar negativt om den märker att man fyller upp med flera nyckelord och den anser detta som ett ”spam” försök att få uppmärksamhet. En till två fokus sökord är rekommenderad per sida.

Utan att hindra mig från att reptera; struktur, struktur och struktur. Struktur är otroligt viktigt, se till att läsa igenom allting flera gånger och se till att texten är lättläst och logiskt strukturerad. Mobil anpassning är även viktigt för SEO, men även för att det har blivit allt mer vanligt att människor använder mobilen för att navigera runt på internet, brist på strukturerad hemsida för denna marknad kan leda till stora förluster.

Vad är SEO – Off Page

”Off-Page SEO” är faktorer som du inte riktigt har kontroll över. Dessa handlar om hur besökare, andra hemsidor och hur människor i social media interagerar med ert företag.

Trovärdighet

Trovärdighet är likt i verkligheten väldigt viktigt för att människor ska aktivt välja att handla tjänster eller produkter. Trovärdighet i SEO är likt hur man kan bygga trovärdighet i verkliga livet, referenser. I fallet av SEO är referenser att få andra hemsidor att länka till sin hemsida. Desto större hemsida med större trovärdighet som länkar till ens hemsida desto större trovärdighet bygger man. Desto fler desto bättre. Ett exempel på hemsidor med hög trovärdighet är de som ägs av stat eller kommun.

Länkar

Länkar som kommer från flera sidor som är uppsatta utan något riktigt värde, är oftast inte så bra. Detta ger en kortvarig relevans men Google försöker oftast ta ner sånt innehåll. Det är därför bättre om man skapar länk kontakt med hemsidor som är aktiva och inte ägs av er själva. Ett exempel kan vara bloggare.

Social media

En annan form av av relevans förhöjare är sociala signaler i form av ”likes” till exempel. Detta som tidigare punkter värdesätter även såklart beroende på trovärdigheten av de som ”gillar” dina posts, men allt hjälper.

Vad är SEO som är dålig och bra?

Det som ni kan ha förstått från denna text är att det finns rätt sätt att hantera SEO och fel sätt att hantera SEO. Dessa kan jämföras med de långsamt hållbara företagandet och ”get-rich quick” typen av företag. SEO borde likt vanligt företagande hanteras som en utveckling för framtiden. Detta innebär att man främst bygger innehåll som genuint är ett försök att informera och ge ett mervärde för besökare. Länkar som kommer från seriösa hemsidor som drivs av seriösa verksamheter, och engangemang från kunder som genuint tycker om det ni gör.

Sista ord

Nu när du har fått svar på ”Vad är SEO” och lite mer insikt hur den kan användas för din fördel kan du nu ta steg för att förbättra ditt märke på internet. Det är mycket faktorer som påverkar SEO men det allra viktigaste är bra innehåll som människor kan relatera och länka till.

Det är även viktigt att bemärka att SEO inte är något som löser sig på en dag, utan det är ett tillförlit som byggs upp under veckor och månader.

Om du vill veta mer om SEO kan följa innehållet på vår blogg då vi kommer lägga ut mer om detta eller kontakta oss härunder om ni istället skulle vilja ha hjälp av oss hur ni kan gå tillväga mer specifikt.

Dela detta inlägg

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Premunerera på vårt nyhetsbrev

Få uppdateringar angående IT och företagande med IT

Mer att läsa

extern it avdelning
Företagande

8 Argument för Extern IT Avdelning

De argument för extern IT avdelning som framkommer i denna artikel kommer vara i relation till rekryteringstjänster, IT-konsulter och direktanställning gentemot våra tjänster, alltså behöver inte argumenten gälla för alla fullservicebyråer. Vi kommer att poängtera dessa skillnader i denna artikel.

Vad betyder interim
Förklaring

Vad Betyder Interimistiskt Slutbesked

Vad betyder interim, vad betyder interimistiskt? och vad betyder interimistiskt slutbesked? Om du har dessa frågor här så förklarar vi det med exempel. Läs mer